Cusco & Machu Pichu - Reisverslag uit Cusco, Peru van Olga - WaarBenJij.nu Cusco & Machu Pichu - Reisverslag uit Cusco, Peru van Olga - WaarBenJij.nu

Cusco & Machu Pichu

Door: Olga

Blijf op de hoogte en volg Olga

17 Juni 2007 | Peru, Cusco

Hola a todos!

Nou ik zit nu al een tijdje in Cusco e.o. en vermaak me hier prima. De nachtrit vanuit Arequipa was een beetje hobbelig dus niet al te veel geslapen, maar het was wel een luxe rit. Flores geeft namelijk ook eten onderweg (niet echt lekker maar tis eten he) en de stoelen zijn heerlijk ruim en we hadden zelfs voetenbankjes. Om 5.30 waren we in Cusco en na een gratis taxirit naar het hostel te hebben bedwongen waren Anthony, Jean Marc en ik onderweg. Eerst even getukt in het hostel en toen de stad wezen verkennen. We kwamen Patrick (NL) tegen waarmee JeanMarc al eerder mee had gereisd en gezellig samen de dag doorgebracht. ´s Avonds heerlijk op tijd naar bed om de volgende ochtend op tour naar Machu Pichu te gaan. Jean Marc en ik hebben een vierdaagse toer geboekt.

Dag 1 Mountainbiken (:()
Olga en mountainbiken, ja das een verhaal apart. Ik heb er nooit echt veel aanleg voor gehad en/of plezier maar ik dacht drie uurtjes moet wel lukken. In de bus (die na een anderhalf uur vertraging pas ging rijden en vervolgens ook nog een ontbijtstop van een half uur hield) wisten we niet echt wie onze gids was, maar we waren op weg. Op meer dan een uur van onze originele startplaats ramt de bus echter een tegenligger en rijdt de bus de eerst komende uren niet verder (drie uur later worden we door de bus ingehaald). De gids besluit terplekke de fietsen van het dak te halen en met het advies ´niet te hard rijden, want vorige week zijn drie mensen zwaar gewond geraakt´ gaan we op onze inelkaar geducktapete fietsen op weg. (lees: Olga zit 4,5 uur strak gespannen op haar bike, zit onder de modder, broek stuk en onder smeer). Ik ga denk ik nooit meer op een mountainbike zitten, maar ach tis weer een dag minder lopen. In het hostel krijgen we een doucht natural (koud) lekker eten en liggen vroeg op bed.

Dag 2 van Santa Maria naar Santa Teresa
Om half zes zitten we aan ons ontbijt en daarna gaan we op weg. We maken onze trip iets korter door een taxi te nemen. De wandeling is pittig en het zweet staat al gauw op mijn voorhoofd (op de foto´s draag ik nl ook verdacht vaak een doorweekt roze hoofddoekje). Heuvel op en af al rennend want daar houd onze gids wel van zien we parkieten, betalen we wat locals geld om ons door te laten en eindigen in de hotsprings (heerlijk na een vermoeiende dag voor de spiertjes). Een van de groep is ziek dus ook het laatste stuk doen we met de taxi (totale niet wandelwinst vandaag is 2 uur). De zieke is ook nog jarig dus dat vieren we door een aantal cocktails te drinken terwijl hij aant slapen is. Na taart (voor het eten!) en avondeten gaan we ook vandaag weer op tijd slapen.

Dag 3 Aguas Calientes
We nemen wederom een taxi omdat onze gids een leuker programma heeft bedacht. Na de taxi lopen we twee uur langs de treinrails door een prachtige omgeving om heerlijk in Aguas Calientes te lunchen. Alles is hier 2 a 3 x zo duur als Cusco aangezien het dichtbij Machu Pichu is. Na de lunch gaan we bergwandelen. Een uur stijl omhoog klimmen is zwaar, ladders van 70 m zonder echte vangrail, maar het uitzicht is het waard, de eerste blik op MP geworpen. En dan weer naar beneden. We hoopten op een warme douche maar de badkamer in onze kamer begeeft het een beetje (het water is koud en houdt om de haverklap op, de wc spoelt niet door en de wasbak valt ook uitelkaar, maar ja das even pech, de rest heeft nl zelfs warm water.)

Dag 4 Machu Pichu
Om 4 uur worden we uit bed getrommeld om een helse tocht naar het begin van Machu Pichu af te leggen. Zonder ontbijt een uur klimmen is zwaar, maar om kwart voor zes zijn we er eindelijk, het hoogtepunt van onze reis ´Machu Pichu´ (de incastad die de spanjaarden nooit vonden). We lopen over de paden terwijl er mist rond de toppen hangt, geweldig en mysterieus. MP is prachtig en we vermaken ons prima. We beklimmen Wayna Pichu ook nog f, wat na gisteren best een eitje is. Jean Marc en ik genieten van het zonnetje en gaan pas laat terug. Onze gids is al weg vanwege een emergencia en met ons achten nemen we de trein naar Ollytaytambo. We komen ´s avonds total loss aan en ik maak een vreugdedansje want er is warm water :D.

Dag 5 chilldag
Beetje internetten, foto´s uploaden en voornamelijk nix doen. Ik trakteer mezelf op een massage ( €6,50 voor 1 uur ;)) en ´s avonds gaan we stappen met Team England (van colca canyon). We krijgen allemaal gratis eerste drankjes en bezoeken zo de leuke cafe´s van Cusco. Tip: Fallen Angels, gerund door homo´s kitsche bar waar je heerlijke cocktails hebt, tafels met vissenkommen en een hel en heaven toilet.

Vandaag zijn Anthony en ik naar Pisac geweest om ruines te bekijken en de markt te zien. De ruines zijn mooi maar vallen naar MP een beetje in het niet, de markt is idd erg toeristisch maar een heerlijk rustig wandelingetje gemaakt, maar een uurtje afdalen (hihi mijn conditie gaat met sprongen vooruit).

Ik heb besloten om tot zaterdag in Cusco te blijven, aangezien dan het grote zonnefeest is en een talencursus te zoeken. Nu maar hopen dat er plek is en dat er genoeg water is voor alle duizenden toeristen die naar Cusco komen.
Dit was het weer, de fotolinks staan hieronder.

Liefs Olga

Paracas en Huacachia:

Nasca en Arequipa:

Arequipa en Cusco:

Machu Pichu trip:

Machu Pichu:

De gave videofilmpje die ik heb gemaakt kunnen helaas alleen mijn vriendjes op facebook zien (kortom meld je aan als je mij van een 50 m hoge duin wilt zien sandboarden)

• 18 Juni 2007 - 01:13

Olga:

Ps. het commentaar bij de foto´s komt later

• 19 Juni 2007 - 21:42

Tjitske:

Hee Olga!!

Ten eerste succes met je zoektocht naar water!! Hopelijk vind je nog genoeg voor jezelf :P en dat niet al die toeristen (hoor jij ff niet bij :P) alles inpikken.

Wat leuk om al je verhaaltjes te lezen. Ben super jaloes, kan het niet vaak genoeg zeggen. Het drukke leven van studeren word mij echt teveel en heb echt zin om lekker vakantie te vieren.

Gecondoleerd met je oom. Kan me wel indenken dat het moeilijk is voor jou om het te beseffen als je helemaal in zuid-amerika zit. Dat begrijp je familie vast.

Heel veel plezier en maak er vooral een onvergetelijk ervaring van!

Liefs uit het beetje zonnig, maar vooral regenig Grun!

• 22 Juni 2007 - 13:21

Marieke:

Hoi Olga,
    Dit klinkt allemaal weer super! Wat zul jij fit weer thuiskomen. Ben benieuwd naar Machu Pichu (Wil ik zelf namelijk ook graag een keer heen). Het blijft leuk om zo op de hoogte te blijven van je trip.

Nog gecondoleerd met je oom. Ik weet dat het al een tijdje niet zo goed met hem ging, maar dit blijft gewoon iets heel naars.

X Marieke

• 26 Juni 2007 - 08:23

Rianne (Brie):

Hey Ollie!
    Super gave verhalen allemaal! Ben weer helemaal op de hoogte. Foto's zijn ook ontzettend mooi geworden, echt adembenemend daar! Zo te lezen heb je het ook erg naar je zin, ondanks een paar tegenvallers (gelukkig wel weer goedgekomen). Leuke mensen dus ook ontmoet, altijd gezellig! Super grappig dat je weer iemand uit Groningen bent tegengekomen :)
    Alleen heel naar voor je dat je oom is overleden. Gecondoleerd nog. Heel vervelend dat je dan niet bij je fam kan zijn.
    Nou meis, geniet in elk geval lekker van alles wat Midden/Zuid Amerika te bieden heeft! Zag dat je veel sportieve activiteiten doet, heel goed. Straks heb je dus een topconditie ;)

Heel veel plezier nog en zal je verhaaltjes proberen te lezen!

Dikke kus

• 27 Juni 2007 - 18:54

Karin:

Ha Olga!! Alles wel? Hier gaat alles nog immer zijn gangetje... Je opvolgster heeft ons ook al weer verlaten.. Voor een baan in Dublin!!
    Maar ik begrijp uit je verhalen dat we een keer een soort van tour de france gaan doen op de mountainbike..
    KUS!

• 13 Augustus 2007 - 09:23

Sebastiaan:

Hey Olga. Stoer jij aan `t boarden. wat is nou lekkerder? een hap sneeuw of een hap zand? veel plezier in panama. hou ons op de hoogte van je avonturen!

gr.