In the jungle.... - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Olga - WaarBenJij.nu In the jungle.... - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Olga - WaarBenJij.nu

In the jungle....

Door: Olga

Blijf op de hoogte en volg Olga

11 Juli 2007 | Bolivia, La Paz

Hallo allemaal,

tis weer fkes geleden maar dan heb ik meteen ook weer vanalles te vertellen. We zijn twee dagen in Copacabana geweest om lekker uit te rusten en el isla del Sol te gaan bekijken, ik heb daadwerkelijk ook niet meer gedaan dan dat want ik was een beetje ziekig, toen ik de bult zag die ik int zonnetje op moest gaan wandelen hield ik het maar voor gezien, heerlijk zo´n strand voor een uurtje op twee ;) Anthony bleef op Isla del sol slapen en ik ging heerlijk terug naar hotel Sonia met mijn tweede hete (en dan ook niet half lauw, half warm of warm, maar heet)douche in een maand, de eerste hete douche was dan ook de dag ervoor in hetzelfde hotel.

Rond Copacabana zelf hebben we ook rondgelopen, het baño del inca zou de moeite waard zijn. Twee uur wandelen verder komen we ergens aan bij een stenen badje met water en wederom een prachtig museum van 1 zaal met nix erin en dat was het dan, voor deze bezichtiging waren we de schokkende prijs (en dit keer echt schokkend) van €1,- kwijt, niet dat het veel is, maar dit was het dus helemaal niet waard (waarschijnlijk had het manneke dat voor ons de deuren opende nog geen toerist in weken gezien en moet voor de komende weken op onze entree teren). ´s Avonds beklommen we de Kruisweg om wederom een mooie zonsondergang over het Titicacameer te bekijken.

De volgende dag werden er bij de kathedraal allemaal auto´s gezegend, met wijwater, bloemen en gebedje van de pastoor. Vervolgens werd een fles champagne en / of bier open getrokken en lustig leeggedronken (veiligheid op de weg boven alles ;)). ´s Middags namen we de omnibus naar La Paz, en 4 uur later over een goede asfaltweg komen we aan, bij de grenzen van la Paz houdt opeens het asfalt op. Onderweg hebben de bus en wij een boot genomen en begint een boliviaanse militair gezellig tegen mij aan te babbelen, en als blijkt dat Anthony en ik geen novio´s zijn is hij maar al te bereid om met me te trouwen, hulp van een nabijzittend vrouwtje komt als geroepen. In La Paz proberen we Amy uit Arequipa te vinden, maar dat lukt niet en zo eindigen we in hotel Solario. Tis koud in La paz ´s avonds en ik duik lekker op tijd mn bed in.

Na Amy te hebben gevonden boeken we een vliegtuig om naar de Jungle te gaan, warmte here we come, na een maand kou kleumen ben ik wel toe aan wat hitte. We gaan ´s middags naar een neppe worstelwedstrijd in el Alto (bovenste gedeelte van La Paz), hilarisch en toeristengericht (we betalen 4x zoveel als de locals maar krijgen twee wc-pasjes, een snack en een souvenir). Er zijn verschillende wedstijden waar de scheids soms in deelneemd, vrouwen elkaar met meel begooien en Olga, lucky me, natuurlijk een bloedende Lothario op schot krijgt geworpen, heb de bloeddruppels op mn trui omt te bewijzen.

De volgende dag begint ons jungle-avontuur. Het vliegtuig (klein) en de vlucht zijn spectaculair, rakelings over bergtoppen heen, alvorens op een stuk gras te landen, midden tussen de palmbomen en in de hitte + 30 graden. We zoeken een hostel op en brengen een bezoekje aan de Mosquito bar, heerlijke cocktails voor een euri, hihi. De volgende dag trekken we de pampa´s in, de moerassen / wetlands. We zien ontzettend veel kaaimannen, beverwachtige wezens en vogels, witte en bruine reigers, adelaars, enz. Ook zwemmen we met roze rivierdolfijnen en zien een mooie zonsondergang vergezeld van vele muggen en andere bijtgrage wezentjes (in zes dagen tijd gaat op mijn hele lijf een spuitbus muggespul erdoorheen, ik gebruik het als deo, en als parfum, het is de geur van de jungle, muskietenessence). ´s Avonds gaan we de rivier op om duizenden sterren te zien en krokodillen ogen (die oplichten als je er met een zaklamp op schijnt). Dag twee bestaat uit het opstaan op een onchristelijk tijdsip om de zonsopgang te zien en te zoeken naar anaconda´s in het water, eentje gevonden. We leven voornamelijk van maaltijd tot maaltijd die werkelijk heerlijk zijn en ik ben bang dat de kilootjes die weg warern er nu weer aan zitten :(. Dag drie gaan we piranja vissen die we netjes weer teruggooien, hoewel andere groepen ze opeten, tel 30 groepen per dag die zeker 10 visjes verschalken, ja over 3 jaar denk ik niet dat het park nog zo florissant is.

Aangezien we erg tevreden waren over Indians travels besloten we ook een jungle tour met hen te boeken, de uitleg de avond ervoor klonk ook erg spectaculair, maar dat viel even tegen. We worden, omdat we park Madidi willen zien, in een kamp gedropt aan de rand van het park. Onze gids heet Ebe en daar is ook alles mee gezegd, want hij doet het niet. Hij legt niks uit, vertelt niks, vangt een taratantula ´s nachts en daar houdt het wel mee op. De volgende dag gaan de vier twee-daagse toerders weer terug en wij brengen de resterende dag door in de hangmat. Onze gids gaat twee keer vissen en we kunnen nog een keer dezelfde tocht lopen, maar naar twee keer hebben we dat ook wel gezien. Het aantal muggebeten valt mee todat we in de rivier gaan zwemmen, en onze gids onze niet voor sandflies waarschuwd, kortom mijn benen en rug zijn bezaaid met beetje die vervolgens opzwellen, mwoh. De laatste dag bekijken we nog een soort van community aan de rivier en gaan al jeukend terug naar Rurrenabaque waar we proberen verhaal te halen op onze touroperator, onder het mom van we geven iedereen de schuld (typisch boliviaans) behalve onszelf komen we nergens, dus bij deze GA NIET MET INDIANS TRAVELS op tour. Ik koop wat antihistamine in een farmacia en het spul lijkt te werken kan ik nu zeggen, ben geen zwelgje meer ;)

De volgende stap na ons heerlijke weekje hitte was de busrit naar La Paz die we gisternacht hebben afgelegd, brr, ga nooit achterin een bus zitten naar of van Rurrenabaque, na 20 uur ben ik een bont en blauwe milkshake, aangezien er geen schokdempers achterin de bus zitten en het dus heel normaal is dat je om de vijf minuten 5 of 10 cm uit je stoeltje wordt gegooid, kortom slaap zacht (niet) en probeer geen hernia op te lopen in de tussentijd. Het uitzicht, waarvan gezegd was dat het de moeite waard was, merk je dan ook niet zo op en ook de kliffen die we zijn gepasseerd heb ik niet gezien, dus op een gegeven moment moet ik toch blijkbaar weggedoezeld zijn, met arm om boliviaans kindje aangezien ik anders het kindje een hersenschudding had bezorgd (elleboog versus hoofdje). Naja ben weer veilig van de muggen, buiten adem op grote hoogte en morgenavond proberen we het gewoon nog een keertje ;)

Kuz Olga


PS.

Foto´s Inti Rahma:
http://www.facebook.com/album.php?aid=14095&l=7803e&id=543831062

Foto´s Copacabana, La Paz, Rurrenabaque:
http://www.facebook.com/album.php?aid=14102&l=f47fd&id=543831062

http://www.facebook.com/album.php?aid=14106&l=21015&id=543831062

  • 13 Juli 2007 - 22:20

    Leonie:

    Hi! dankje voor je tips! Wij zijn weer in huacachina gestrand, aangezien in Pisco leraren aan het manifesteren zijn, dus gaan we morgenvroeg vanuit hier naar de islands. Jouw jungletocht klinkt verleidelijk, dus misschien gaan we ook richting die kant! Hebben we daar malariapillen voor nodig? Veel plezier verder!

  • 17 Juli 2007 - 19:19

    Edzo:

    mooie verhalen.. keep it going :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bolivia, La Paz

Mijn eerste reis

Hier schrijf ik later misschien iets over mijzelf.

Recente Reisverslagen:

20 November 2007

Op weg naar huis...

08 November 2007

Semuc Champey -- heaven

20 Oktober 2007

Zigzagging through....

23 September 2007

Wissewasjes

11 September 2007

On the road again
Olga
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 96
Totaal aantal bezoekers 24443

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: